Köttfärspaj

Härom kvällen knåpade vi ihop en god köttfärspaj då mellantösen hade det på önskelistan. Lilltösen knåpade ihop vaniljpannacotta med hallonröra ovanpå, efter ett recept hon fått på hemkunskapen i skolan.
 
 
För 4-6 portioner:
 
Pajdeg : 
 
3 dl vetemjöl
125 gr margarin eller smör
3 msk vatten
 
Fyllning:
 
500 gr köttfärs
100 gr bacon eller rökt skinka
1 gul lök
2 röda paprikor
1-2 tsk salt
2 tsk mejram 
2 tsk basilika
2 msk rödvinsvinäger
2 dl vatten
2 dl créme fraiche
 
Mät upp mjölet i en bunke eller i matberedarens skål. Tillsätt matfettet, delat i mindre bitar och vattnet
 
Arbeta snabbt ihop alltsammans till en deg. Platta ut den till en rund kaka. Låt den ligga i kylskåpet medans fyllningen förbereds, ca 30 minuter.
 
Skär bacon- eller skinkskivorna i strimlor. Fräs dem med färsen i en stor stekpanna.
 
Skala och hacka löken under tiden. Blanda ner löken i fräset.
 
Kärna ur och skär paprikorna i tärningar. Blanda dem med de övriga ingredienserna. Tillsätt salt, mejram, basilika, vinäger och vatten. Sjud försiktigt i ca 5 minuter. Blanda i creme fraiche.
 
Häll köttfärsrörn i en smord pajform eller ugnssäker form med låga kanter, ca 25 cm i diameter.
 
Kavla ut degen c 2 mm tjock. Skär eller sporra ut remsor, ca 1 cm breda. Lägg dem som ett galler över fyllningen. 
Lägg en remsa runtom kanten.
 
Pensla degen med uppvispat ägg och grädda pajen på galler i nedre delen av ugnen i 225 grader, ca 25 minuter.
I varmluftsugn i 200 grader, ca 30 minuter.
 
Servera pajen varm med en fräsch, knaprig grönsallad.
 
Bon Appetit!!
 
Vaniljpannacottan har jag inget recept till då det var lilltösen som fått receptet i skolan och hon har gått till sin pappa ikväll. Men otroligt gott var det!!
 
 
 
Köttfärspaj - Vaniljpannacotta
mona sörensen

Ja det såg ju väldans "smarrigt" ut

Svar: Mmmmmmm den är så god och barnen älskar den :)
Yvonne

PW

Åh det var väl det du bjöd mig på en gång när jag hälsade på? Det var ju jättegott 😊

Svar: Yes it was och jag vet att du gillade den :)
Yvonne

Anonym

Mums va de såg gott ut:) mästerkock i farten :)

Svar: Hahaha eller hur? Ja gott är det men ingen mästerkock här inte :)
Yvonne

BP

Länge sen jag var in här, men den där pajen är bland det godaste jag ätit. Bara så du vet :) Kramis

Svar: Tack jag vet ;) Kramiz!!
Yvonne