Hur mår du egentligen?

Hur många utav oss talar egentligen om hur vi mår, på riktigt om nån frågar? Själv har jag lärt mig att svara det folk vill höra eller orkar höra efter mina 2 livskriser i mitt liv.

Den första krisen var för 20 år sedan, då jag var 25 år fyllda och kär som en klockarkatt & höggravid med vårt första barn.

Förlusten av henne går inte att beskriva i känslor eller ord. Men att folk inte ville höra hur man mådde eller ibland inte ens lyssna på vad som hänt fick man ju lära sig ganska snabbt. Så när någon vågade fråga hur man mådde så svarade man, efter att man lärt sig detta att idag är det lite bättre. Och då blev folk nöjda med det svaret och fortsatte sen med sitt. Jag hade några få människor runt omkring mig som jag kunde både gråta ut hos och verkligen kunde berätta för hur jag mådde och som vågade lyssna, krama om och bara lyssna, om o om igen.

Och det uppskattas väldigt mycket och finns djupt inom mig idag ❤️ Och ni vet vilka ni är 😘

Den andra krisen kom i och med min skilsmässa och en massa tjafs på jobbet. Om det var familjen, några nära o kära som räddade & stöttade mig vid den första krisen så var det väl kärleken som räddade mig vid den 2:a. Kärleken till mina barn och till en ny man. Utan dom hade ingenting fungerat i mitt liv just då.

När sen kärleken sviker och lämnar en ensam kvar finns det dagar, nätter eller tillfällen som gör att man inte orkar tänka klart eller logiskt längre. Då finns det vissa hjälpmedel som är ganska skamliga att nämna t.o.m inom familjen. Och varför vet jag inte!! Mina barn vet inte nåt om det och på jobbet vet bara nån enstaka av mina närmaste kollegor om det. Dom jag verkligen litar på och kan visa mig för, vem jag verkligen är. Sen finns det hen på jobbet som svikit mig när jag behövde hen som mest och hen finns inte för mig längre.

Det som är så skamligt och svårt att prata om är att äta antidepp piller och insomningstabletter för att överhuvudtaget kunna få sin vardag att gå ihop. Att inte orka ta hand om sig själv så som man alltid klarat av att göra förut. Att få panikångest på jobbet då stressen gör dig handlingsförlamad och ingen lyssnar på hur man verkligen mår. Det viktiga är att jobbet blir gjort, inte hur personen som utför arbetet mår. Och så är det nog tyvärr på många arbetsplatser idag. Att sen gå hem och inte kunna somna fast att man är dödstrött och behöver sova dygnet runt nästan. Känna att kropp & knopp går på högvarv även när man försöker koppla av och somna.

Varför är det så jobbigt att berätta något sådant? Jag är väl inte mer dum i huvudet än någon annan för att jag äter någon sådan medicin? Och hur vanligt är det inte idag att folk äter antidepp mediciner för att orka med vardagen? 

Det är p.g.a jobbet och kärleken som jag äter dessa mediciner och jag hoppas att det ska vara slut med det snart, men man får ta det vid rätt tidpunkt så att inget går fel. Trappa ner och till slut vara utan dom.

 Nu är det over and out för min del. Ska sova utan insomningstabletter ikväll igen 😊 Det går bättre och bättre att somna utan dom. Det går m.a.o åt rätt håll!! 
 
Natti, natti & sovgott!!
Hälsan - Mediciner - Må bra - Skamligt
Lena

Du har så himla rätt i allting det du skriver. Och många känner som dig. Du är inte alls ensam med dom tankarna. Självklart svarar man vad folk vill höra. Jo de är bra. Men i själv verket så är det inte alls bra. Men som du också säger så finns det som tur är rätt personer och människor som man har i sin tillvaro som är dom som är de där lite extra. Kallas för ens bästa vänner. Och dom går oftast att räkna på en hand. Dom kan man säga allt man vill till som tur är!! De är dom man kan gråta ut med och de är dom man kan öppna sig för. Antidepp är många som äter idag. Många vågar inte tala om att dom äter det. För de är en stor skam för dom. De är ingen skam. De är allt runtomkring som fått oss alla till att äta det som är den stora skammen. Och vad säger att inte dom med äter sådan medicin för att klara sina liv dom med. Vänja sig av med en medicin är inte heller helt lätt och den som inte varit med om det tror de är en baggis. Man får skynda långsamt. Som sagt många kommer känna igen sig i detta som läser de du skrivit och du har som alltid rätt lilla gumman. Tusen kramar till dig och sköt om dig tills vi hörs igen.

Svar: Det är dom vännerna som känner dig utan och innantill och som älskar dig oavsett vad som händer. Puss och kram Lena, du är en av dom det vet du <3<3<3
Yvonne

Åsa

Det är aldrig fult att ta hjälp till självhjälp. Vare sig via mediciner eller vänner. Fult är att låtsas o sedan svika både sig själv o dem man minst sv allt vill svika. Man uppskattar de vänner som finns där oavsett hur man mår för dagen. Nä de är inte många man litar på längre men dem man gör det med. De är ovärderliga.
O som tidigare sagts. Det är betydligt fler som tar mediciner idag än alla tycks tro. O vilka fulmålar

Svar: Tack hjärtat, du är min räddning och jag är så glad att ha dig <3 <3 <3
Yvonne

Anonym

Dina ord griper tag, berör och imponerar.
Kriser ger många insikter om både sig själv och andra. Ofta kan en kris följas av andra kriser o livssituationen blir så tung så tung.
Du visar på mod styrka o kärlek som tagit dig igenom och nu tar du nästa steg......
lugna puckar...fina passningar från dina nära o kära....och sen full fart framåt ...mot mål....dina egna mål.
Du fixar detta!!!
Gör det Du mår bra av💛
Tack för att du delar med dig
Goa kramar o glada tankar

Svar: Tack!! Blicken är riktad framåt mot nya mål :)
Yvonne